fredag 2 mars 2007

Äldrevården

Den här veckan har jag jobbat extra på hemtjänsten, och det ger starka avtryck.Vad hemskt det är att jobba inom äldrevården och möta alla dessa ensamma själar. Alla dem som inte har någon annan än mig att prata med, när jag kommer dit för att hjälpa till kanske ibland så lite som en kvart om dagen. Vad det känns fint i hjärtat när man kan glädja en gammal man bara genom att lyssna på hans livshistoria& visa en smula genuint intresse... Så små saker, att det kan betyda så mycket för en annan. Innan jag började på hemtjänsten hade jag så många förutfattade meningar om äldre, att de var griniga, bittra& oftast såna som tränger sig före en i kön för de anser att det är deras rätt. Visst, det är klart.. Det finns tyvärr såna människor, och ja jag har mött dem i detta yrke. De som tycker att man är en liten flicksnärta& inte alls är tacksam för det man gör. Men det kan man bortse från, när man möter alla dessa underbara, snälla& goa gamlingar. Och jag älskar när jag kan tvätta bort en del av mina fördomar mot andra människor& ändra inställning. Det känns bra att göra det här, även om det kanske inte är något jag skulle vilja göra på heltid. Det ger så mycket mer än när jag sitter på mitt andra jobb, där jag mest sitter av tiden. Jag är glad att jag började inom hemtjänsten, trodde aldrig att jag skulle uppskatta det som jag gör. Det är uppfriskande med nya saker!!!!

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.